Familieferie i Polen

I år har vi valgt at holde ferie i Polen – et lidt utraditionelt valg til en sommerferie vil nogle nok mene, men her er helt fantastisk og meget billigt!

Vi startede turen fra Århus kl. 3 om morgenen og første stop på vores lille Road-trip var Tropical Island ved Berlin. Her havde vi booket en overnatning i deres tipier. Det kostede ca. 180 € for overnatning og 2 dages indgang til Tropical Island for os alle 4. Tropical Island er et sand paradis for vandhunde – både store og små! Og det er helt sikkert ikke sidste gang vi kører et smut forbi på vej til Polen. Turen tog lidt over 6 timer fra Århus, så det er ret overskueligt, selv for en forlænget weekend hvis man skulle have lyst til det. Jeg skal nok skrive lidt mere om Tropical Island i et andet indlæg, hvor jeg også lægger lidt billeder ved, så I kan se hvor lækkert der er;)

Fra Tropical Island gik turen så til Poznan – en tur på ca. 2,5 time. Poznan er Polens 5 største by og tidligere hovedstad og her er masser af fine hoteller eller lejligheder hvor man kan overnatte. Vi havde valgt Novotel i centrum, et hotel hvor børn er meget velkomne og med en lækker morgenmadsbuffet. Herfra er der gå afstand til det meste og ellers kan det varmt anbefales at tage de populære Tramvaj, som er sporvogne og effektivt får en rundt i byen. Vi tog Tramvaj nr. 6 til søen Malta, et fantastisk åndehul midt i en storby hvor der er masser af aktiviteter. Vi havde på forhånd besluttet, at vi ville i Zoologisk have, så vi hoppede på et lille tog, som kører de 3,5 km fra den ene ende af søen til den anden. Det kostede ca. 30 kr for os alle og var en hyggelig lille tur. Vær OBS på, at det er er meget lille tog og at det er lidt ille set, at medbringe løbehjul og løbecykler (hvilket vi selvfølgelig havde… så vi fik en lille opsang på polsk af konduktøren) Da vi så kom frem til Zoo kunne vi så også se, at vi heller ikke her måtte have løbehjul eller cykel med, så vi var lidt trætte af, at vi havde slæbt dem med, men den søde dame ved indgangen sagde, at hun godt ville stille dem ind på deres kontor imens vi gik rundt i haven. Det er en hyggelig zoologisk have med en masse forskellige dyr, men vær opmærksom på, at der er rigtig langt rundt, så hvis I har små børn med vil jeg anbefale en klapvogn. Olivia er 3 år og gik rigtig meget af turen, men måtte til sidst op til sin far og endte også med at falde i søvn mens hun sad på hans skuldre. Jeg vil tro, at vi minimum gik 5 km rundt i 29 graders varme.

Efter zoologisk have, var vi alle godt svedige og trængte nok mest til at blive kølet lidt af, så vi besluttede at hoppe på bussen og køre de to stop til Termy Malta. Et stort badeland både med indendørs og udendørs bassiner. For to timer betalte vi i alt ca. 175 kr for en familiebillet, som gælder 2 voksne og op til 3 børn. Et skønt sted hvis man trænger til at blive kølet af på varme dage.

Herfra hoppede vi igen på bussen 2-3 stop til Galeria Malta, et stort shoppimgcenter med alverdens butikker og en stor Food-court på øverste etage, med udsigt over sen smukke så og de grønne områder. Det perfekte sted at afsluttet dagen og indtage vores aftenmåltid, da der var noget for enhver smag. Og vi sluttede den naturligvis af med lækre isdesserte fra iskæden Grycan, hvor de har de lækreste is, smoothies og kaffe. Alt det på billedet herunder er købt for 100 kr.

Da vi var færdige med dessert og Pokemón jagt var klokken efterhånden blevet 21 så vi gik hen til nærmeste Tramvaj og tog den tilbage til hotellet. På turen tilbage til hotellet talte vi om dagens oplevelser og vi var alle enige om, at det havde været en super dag (lidt i børnenes tegn:)

I mit næste indlæg vil jeg fortælle lidt mere om hvor vores tur så gik hen…